Державний музей авіації України імені Антонова


Державний музей авіації України ім. О.К. Антонова є найбільшим історико-технічним музеєм у нашій країні, а й у всій Східній Європі. Він був урочисто відкритий у 2003 році з нагоди 100-річчя світової авіації та 80-річчя Національного авіаційного університету. Музей розмістився на території колишньої навчально-авіаційної бази (УАТБ) КІІГА (нині НАУ), а приписані до неї літаки стали ядром збірки цивільної авіації.

Експозиція музею перебуває у постійному розвитку — з початкових 33 експонатів вона зросла до понад 90 літаків, гелікоптерів та безпілотних літальних апаратів, які були на озброєнні ВПС СРСР та незалежної України, або експлуатувалися у цивільному повітряному флоті. За роки існування ГМА став центром культури та дозвілля державного рівня, який відвідало понад мільйон киян та гостей міста.

Ще один напрямок – зразки авіаційного озброєння та БПЛА, а також експозиція авіадвигунів. У натурних фондах музею представлені розробки практично всіх провідних авіаційних КБ радянського періоду – Туполєв, Яковлєв, Іллюшин, Антонов, Сухий, Мікоян-Гуревич, Камов, Міль, Берієв, а також репліки початку 20 століття. У свою чергу колекції сформовані як за принципом призначення літальних апаратів, так і за належністю до окремих конструкторських бюро. Виняток становить КБ. А.Н.Туполєва – тут виділено окрему «Бекфайр-колекцію», куди увійшли бомбардувальники-ракетоносці сімейства Ту-22М.

Представлені в музейних фондах колекції літаків КБ Мікояна та Гуревича, а також гелікоптерів КБ М.Л.Міля є одними з найповніших у світі. Тут експонуються також рідкісні нині МіГ-15УТІ та Мі-1М. А за кількістю досвідчених та одиничних бортів музей є другим за величиною колекції в СНД – більше лише у російському Моніно. У Жулянах можна побачити перший досвідчений Іл-86, другий досвідчений/перший серійний Іл-18, перший серійний Ту-104, передсерійний Ту-134, а також Ту-22М0 з досвідченої серії та інші. Кожна з цих машин одночасно є також найстарішим зразком свого типу, який дійшов до наших днів.

Джерелами постійного поповнення експонатного ряду музею стали аеродроми, де збереглися списані борти – історичні свідчення розвитку вітчизняної авіації. Ці машини були приведені до експозиційного стану зусиллями підприємств українського авіапрому, після чого посіли своє місце на майданчику у Жулянах. На багатьох представлених у музеї літаках основні системи досі зберегли працездатність. Зокрема, на таких машинах справно функціонує вся електроніка, а ще нещодавно на них здійснювалися запуски двигунів. Завдяки цьому не вщухає інтерес гостей до відвідування пілотських кабін літака Іл-62 та вертольота Мі-8, адже посидіти за штурвалом може будь-хто.

Особливий колорит відвідуванню музею надає близьке сусідство діючого аеропорту «Київ» (Жуляни), злітно-посадкова смуга якого проходить за 100 метрів за прозорим парканом. Звідси зліт та посадка справляють на глядачів незабутнє враження.

З моменту заснування і до сьогодні на території УАТБ КІІГА (НАУ) змінили один одного багато літаків та гелікоптерів. Серед них було чимало й унікальних машин, гідних зайняти найкращі місця в експозиції будь-якого авіаційного музею світу. За іронією долі, всі вони загинули тут же – у Жулянах, – відправлені на металобрухт у суворій відповідності з вимогою Держплану СРСР щодо здачі кольорових металів. Як тільки, через різні причини, літак ставав непридатним для навчання студентів, на нього чекала утилізація. Таким чином загинули рідкісні зразки експериментальних літаків – Ту-110 СРСР-5600, досвідчений Ту-104Г (Ту-16Г) СРСР-Л5411, другий льотний прототип Іл-62 СРСР-06176 (003), прототип Ту-124 СРСР-45000 та інші .

На початку ж 1990-х років навчальний аеродром КІІГА зазнав впливу найбільш природних, а разом з тим і найбільш руйнівних процесів – впливу часу. Протягом цілого десятиліття літаки втрачали колишній вигляд і непридатні, а сам аеродром заростав дикою травою. Територія майбутнього музею в цей період поступово перетворювалася на авіаційний цвинтар.

Докорінно ситуація змінилася лише до 2003 року, після того, як згідно з постановою Кабінету Міністрів України, було прийнято рішення про створення на базі УАТБ Державного музею авіації. Дивно, але всього за 3 місяці до відкриття нового музею до його майбутніх експонатів ще не торкалася рука реставраторів. У надзвичайно стислий термін, організувавши широку кооперацію з десятками авіаційних підприємств по всій країні, вдалося підготувати музей до відкриття, що відбулося 30 вересня 2003 року.

Де знаходиться державний музей авіації України імені Антонова?

вулиця Медова, 1
(044) 451-83-14
ср-нд (квітень-жовтень): 10:00-19:00
ср-нд (листопад-березень): 10:00-17:00
пн-вт: вихідні дні