Київський завод електротранспорту (КЗЕТ)


За час свого існування КЗЕТ випустив 9 серійних моделей тролейбусів (у тому числі 2 моделі вантажних) та 6 типів пасажирських трамваїв. Виготовляв у невеликих кількостях спеціальні трамвайні вагони (ремонтні, службові, навчальні) та проводив ремонт тролейбусів, трамваїв та вагонів метро. Незначні обсяги ремонту продовжуються і зараз.

Київський завод електротранспорту було засновано 1904 року. За 2 роки Васильківський трамвайний парк, розташований на південній околиці Києва, було перетворено на вагоноремонтні майстерні. Спочатку проводився лише ремонт вагонів, але потім також розпочався їхній випуск. У 1920-30 роки підприємство називалося “Завод імені Домбаля” і випускало двовісні моторні та причіпні вагони, у передвоєнні роки було також випущено невелику партію чотиривісних вагонів. У 1928, 1958 та 1984 роках виготовляв вагони для київського фунікулера.

Після війни завод продовжував ремонт та випуск трамвайних вагонів, також було освоєно ремонт та випуск тролейбусів. Зокрема, до 1968 року випускалися трамваї КТВ-55 та КТП-55 (моторні та причіпні), КТВ-57 (двосторонні), тролейбуси марки «Київ» (загалом 6 моделей). У 1963—1975 роках велися роботи з проектування вагонів монорельсу, а також тягового приводу до них. Випущено кілька дослідних зразків (у пасажирській експлуатації не було).

У 1967 році на заводі було розроблено робочу документацію та почалося формування тролейбусних поїздів за проектом київського винахідника Володимира Вєклича. Усього на кінець 1989 року було переобладнано 612 тролейбусів МТБ-82 та Škoda 9Tr для управління системою багатьох одиниць (СМЕ). Загальний пробіг цих тролейбусів у режимі поїздів (з двох машин кожен) склав на кінець 1989 552 мільйони кілометрів. Наприкінці 1960-х років Володимир Веклич успішно адаптував свою систему до тролейбусів марки «Київ-4», а на київському заводі електротранспорту було налагоджено виробництво комплектуючих до системи. Потяги з тролейбусів «Київ-4», з’єднаних між собою за системою Володимира Вєклича, експлуатувалися у Дніпропетровську, Харкові та Одесі.

Однак у 1972 році, у зв’язку з масовими поставками вітчизняних та чеських трамваїв та тролейбусів до міст країни, виробництво пасажирських типів рухомого складу на КЗЕТ було припинено. З 1972 року завод розпочав випуск вантажних тролейбусів КТГ, які набули поширення у багатьох містах СРСР. Випуск продовжувався до 1991 року. У 1991-93 роках на заводі були виготовлені невеликі партії пасажирських тролейбусів «Київ-11», як у одиночному, так і зчленованому варіантах. Проте, тролейбуси виявилися дуже низькою якістю і буквально за кілька років були зняті з експлуатації. Всі ці роки завод продовжував ремонт трамваїв та тролейбусів, до заводу підходила трамвайна лінія з вулиці Боженка, проте після закриття руху у 2001 році її було також демонтовано. З того часу завод став згортати обсяги виробництва і 2005 року його було перенесено на територію Подільського трамвайного депо. Стару територію київського заводу електротранспорту занедбано. У 2005-2011 роках завод виробляв зчленовані вагони К-3rN, а нині здійснює капітальний ремонт вагонів Татра Т-3 на базі Дарницького депо.

Де знаходиться київський завод електротранспорту (КЗЕТ)?

вулиця Івана Кудрі, 2