Музей КП “Київпастранс”


Музей комунального підприємства “Київпастранс” раніше мав назви “Всесоюзний трамвайний музей імені десятої річниці Жовтня”, “Музей першого трамвая” та “Київський музей електротранспорту”. Музей було відкрито у 1927 році у зв’язку зі святкуванням 10-річчя Жовтневої революції як «Всесоюзний трамвайний музей імені десятої річниці Жовтня» у покинутому на той момент Деміївському трамвайному парку. У 1942 році музей був повністю розграбований фашистами і після звільнення Києва, через відсутність експонатів, не відновлювався. Музей наново відкрито 1992 року у зв’язку зі святкуванням 100-річчя Київського трамваю. Перебував із 1992 по 2010 рік на Печерську. У 2011 році було здійснено переїзд музею на вулицю Павла Усенка, 7/9, де Дарницьке трамвайне депо.

Експозиція музею до переїзду до Дарницького депо була розташована в одному залі площею 40 квадратних метрів. Тут було представлено частину моделей трамвая, тролейбуса та монорейки, виготовлених (що проходили капітальний ремонт) на КЗЕТі (Київському заводі електротранспорту). Надзвичайно цікавими були три збірні діорами, що відображають різні етапи розвитку київського транспорту — «Початок-Сучасність» (1892—1992 роки), «Роки війни» (1941—1944 роки) та «Наш/Майбутній час» (1992-…). . Була велика карта України, де позначені всі міста, які мають на 1993 рік або мали трамвай або тролейбус. На аналогічній великій карті Києва позначені лінії трамвая та тролейбуса, що діяли у різні роки.

У музеї громадського транспорту експонувалися фотографії, книги, документи, що розповідають про історію розвитку транспорту не лише Києва, а й інших міст. Унікальна бібліотека книг та журналів (більшість з яких — французькі, американські та англійські) та книг, що налічувала близько 5000 екземплярів з багатьох країн світу, розповідала про історію транспорту у всьому світі.

З кінця 2009 року, через тяжку хворобу (а пізніше смерть) завідувача музею, музей перестав приймати відвідувачів. У середині 2011 року, терміново все майно музею було перевезено на територію Дарницького трамвайного депо, де було залишено під нагляд різних співробітників підприємства, які не мали стосунку та інтересу до музею. У процесі початкової фази ремонту нового приміщення музею, більшість фондів (що знаходилися прямо на місці проведення будівельних робіт) була серйозно пошкоджена (у тому числі одна діорама, яка стала непридатною), а частина фонду та експонатів — зовсім вкрадена.

Нове приміщення музею громадського транспорту є вестибюлем, коридором, двома залами та 5 підсобними приміщеннями, загальною площею понад 200 квадратних метрів. У квітні 2012 року, з приходом нового завідувача, нарешті, було розпочато відновлювальні роботи як у приміщенні, так і з фондами. У період наступних кількох місяців фонди музею були упорядковані, було проведено більшу частину ремонтних та реставраційних робіт у музеї, було оформлено фасад будівлі, облагороджено територію біля входу, було організовано збір натурних зразків для відповідної нової експозиції музею (історичний рухомий склад), частково підготовлено майданчик для зберігання останніх та зроблено заготовки для можливості експлуатації в екскурсійних цілях.

Було відреставровано всі 3 діорами, заново організовано всю фотоекспозицію та ілюструючі транспортні атрибути, а також виставку вцілілих (безмасштабних) моделей рухомого складу трамвая, тролейбуса та фунікулера. До експозиції було додано одну масштабну модель (тролейбус ЮМЗ Т-2) та кілька стендів хвалебного змісту, присвячених КП «Київпастранс». Також, з’явився один стенд, присвячений першій завідувачці музею — Лівінській Л. А. У серпні 2012 року відбулася урочиста демонстрація музею на чолі міста, в. о. міського голови – Попову А. П. Був продемонстрований процес відновлювальних робіт (майже закінчених) та експозиція рухомого складу.

Після цієї демонстрації до початку 2013 року музей не працював, оскільки був звільнений завідувач. З 2013 року музей очолює Олійник Любов Іванівна. На жаль, більше не роблять спроби розвивати музей. Через складну і незручну систему попереднього запису на екскурсію суттєво утруднений прийом відвідувачів. Для запису необхідно зателефонувати до відділу кадрів Дарницького трамвайного депо, записатися там у чергу на екскурсію, а пізніше ще раз зателефонувати та уточнити — чи прийде на екскурсію завідувачка (на місці вона постійно не знаходиться).

Де знаходиться музей електротранспорту (громадського транспорту)?

вулиця Павла Усенка, 7/9