Девіаційна вежа

Поряд із промисловою околицею Києва Корчуватим та цвинтарем кранів, посередині Дніпра знаходиться незвичайна споруда, яку навіть можна розглянути з Південний мост. Кругла бетонна вежа, увінчана ступінчастим майданчиком, розташувалася неподалік фарватеру, на палях довжиною 12 метрів і була побудована на початку 1980-х років. Найчастіше цей об’єкт беруть за елемент так званих “сталінських тунелів” або тунелів під Дніпром, але це не так.

Ця вежа посеред річки, названа судноплавною мовою не інакше як «упав», виконує досить екзотичну в наші дні функцію. Вона допомагає усувати похибки корабельних магнітних компасів (існує відхилення стрілки компаса від магнітного меридіана, наприклад, під впливом великих мас металу або природного магнітного поля Землі; її вчилися виправляти ще давні фінікійці і північні моряки-помори, що використовували для цього саме) .

– Кожне судно має хоча б раз на рік усувати похибки у роботі свого магнітного компасу. Київ перебуває на стику двох водоймищ і це обов’язкова процедура! Навіть зараз, коли кораблі обладнані GPS, локаторами та іншою сучасною технікою – всі вони залежать від джерела живлення і можуть вийти з ладу в будь-який момент. Але старий добрий магнітний компас завжди показуватиме на північ і в будь-якій ситуації спрямовуватиме рух судна, – розповів начальник служби зв’язку та радіонавігації “Укррічфлоту”.

Раніше девіаційна вежа знаходилася на місці Південного мосту, але потім її перенесли ближче до Корчуватого, витративши на це приблизно 2000000 радянських рублів. Девіаційна вежа побудована з монолітного бетону, з мінімумом залізних конструкцій, необхідних для швартування суден, на борту яких знаходиться девіатор – зазвичай судна приймають його на пристані «Осокорки», біля дач. За допомогою спеціального приладу ця людина звіряє показання корабельного компасу з координатами бетонної вежі, орієнтованої на постійні позначки – наприклад, на заводські труби або вежі високовольтних електроліній. І налаштовує компас за норд-остом або зюйд-вестом, усуваючи його похибки.

Великі теплоходи налаштовують свій компас не швартуючись до «палу» – вони просто опливають девіаційну вежу по колу, здійснюючи той самий дивний маневр, якому неодноразово дивувалися багато київських дачників та рибалок. Але жоден із судів не може вийти у велике плавання без довідки про проведені девіаційні роботи, які запевняє прикрашений якорем фірмовий друк «девіатора» – почесної на річковому флоті, але, на жаль, професії, яка сьогодні вимирає. За даними на 2018 рік, фахівців із девіації в Україні залишилося менше ніж 10 осіб.

Де знаходиться девіаційна вежа?