Тунелі під Дніпром

Тунелі під Дніпром або як їх ще називають “Сталінські тунелі” (проходить у документах як “Будівництво №1 НКПС (Народний комісаріат шляхів сполучення СРСР)”) є недобудованими залізничними тунелями. Роботи з їхнього будівництва проводилися в період з 1938 по 1941 рік, а здавання в експлуатацію планувалося на 1944 рік. Проект побудувати тунелі під Дніпром з’явився через військову необхідність — 2 залізничні мости, що з’єднують лівобережний і правобережний Київ, у разі війни можна було легко зруйнувати авіацією, перервавши підвезення боєприпасів та поповнень для оборонних частин. Тому було закладено 2 тунельні переходи під руслом: Північний (Оболонь — Вигурівщина) та Південний (Жуків острів — Осокорки). Будівництво здійснювалося в умовах високої таємності. Поруч із місцями будівництва були збудовані невеликі заводи з виробництва бетону, склади для обладнання, гаражі для техніки та бараки для робітників. Робітникам же забороняли розповідати навіть один одному про те, чим вони займаються на будівництві – інакше на них чекало звільнення або, що відбувалося набагато частіше – тюремний термін. Над будівництвом тунелів під Дніпром працювали інженерні частини РККА (Робітничо-селянська Червона армія) та робітники тресту «Гідророшляхбуд» (у сумі близько 20 000 осіб).

Це цікаво!


1. 1941 року на одному з прохідницьких щитів, що рухався з острова Водників у бік лівого берега, сталася аварія. Стиснене повітря з тунелю вирвалося на поверхню води і той миттєво заповнився водою. Робітники ледве встигли врятуватися і після призначення нового начальника дільниці було розпочато ремонт щита, але почалася війна. Наприкінці липня цього року надійшла команда з Москви: роботи припинити, будівництво законсервувати. Прохідницькі щити та тунелі затопили, а інше, цінніше обладнання, засипали землею в котлованах.
2. У тунелях під Дніпром планували створити систему, яка б закривала рейки зверху міцними щитами, якими могли б проїхати автомобілі та військова техніка.
3. На Жуковому острові досі збереглися будівлі реабілітаційного центру, де працівники відпочивали та відновлювали свої сили.
4. “Сталінські тунелі” не витримали б авіаційних ударів. Тунелі під Дніпром були розраховані на удар бомби вагою до 500 кілограмів, тоді як Люфтваффе вже скидали бомби вагою понад 1500 кілограмів.
4. При будівництві метро у Києві з тунелів під Дніпром вилучили практично всі доступні тюбінги, які потім були використані під час будівництва станцій “Вокзальна” та “Політехнічний інститут”.
5. На Оболонській набережній на видному місці та у вільному доступі знаходиться непогружений кесон, який нагадує корабель.

6 серпня 1944 року державний Комітет Оборони СРСР прийняв ухвалу №6326 «Про відновлення будівництва Південного залізничного тунельного переходу під Дніпром (будівництво № 1 НКПС)». Документ мав гриф «цілком таємно» (нині документ розсекречено і перебуває на зберіганні у російському державному архіві соціально-політичної історії). З тунелів під Дніпром почали відкачувати воду, а із котлованів відкопали техніку. Наприкінці 1946 року на вже розконсервованих ділянках на всю йшла робота, а на Жуковому острові гуртожиток наповнився робітниками вщерть. Але за 4 роки продовження Будівництва №1 НКПС визнали недоцільним. Залишки цієї грандіозної споруди досі можна побачити на Оболоні, Жуковому острові та Осокорках.

Як прокладали тунелі під Дніпром?

Укладання секцій тунелів проводилося за допомогою кесонів. Кесон – по суті залізобетонний ящик, який перевернутий догори дном, а в дні – отвір. Над ним відливається залізобетонна тунельна секція, а в камеру кесона під високим тиском закачується вода, яка дуже потужним струменем розмиває землю, пісок, глину. Суміш, що утворилася, відкачується насосами і подається на поверхню, звідки її потім вивозять вантажівками. Ґрунт вимивається і кесон разом із тунельною секцією осідає вниз, шахта збільшується, утворюючи ствол, викладений зсередини чавунними тюбінгами, які розпирають землю під водою. Коли конструкція опускається на 50 метрів, починається горизонтальне проходження тунелю – землю видавлюють за допомогою прохідницького щита: домкрати штовхають його вперед, а робітники монтують з чавунних тюбінгів кільце тунелю. Відштовхуючись від нього домкрати разом із щитом проходять за добу близько 1 метра.

Де знаходяться тунелі під Дніпром?

Кесон на Оболонській набережній: Оболонська набережна, 13 (координати 50.498797, 30.524665)
Занурений кесон та затоплений тунель на Оскорках: Садова вулиця, 162 (координати 50.365647, 30.611853)
2 кесони та наземний напівзатоплений тунель на Жуковому острові: Лютнева вулиця, 1/6 (напрямок Стариківська вулиця) (координати 50.335162, 30.575906)