Кудрявський міст

Неподалік Пейзажної алеї можна побачити найстаріший київський міст, хоча насправді першим був міст Струве, але він до наших днів не зберігся. Кудрявський міст є віадуком і розташований над Петровською вулицею, якої вже майже немає. У 1960-х роках тут ще жили люди в приватних будинках і нею можна було проїхати машиною, але станом на 2018 рік вулиця так заросла деревами, кущами та бур’яном, що по ній важко навіть пройтися пішки. Міст з’єднував вулицю Кудрявську та Вознесенський узвіз, під ним проходить Вознесенський яр. Особливістю Кудрявського мосту є те, що його прольоти викладені із цегли (можна побачити на фото). Збереглися навіть металеві балки із заклепками, яким понад століття. Довжина мосту – 10 метрів, висота – 4 метри.

Кудрявський міст був побудований в 1897 році за проектом інженера-архітектора Володимира Безсмертного (відомий за своїм проектом “Будинок з котами”). Міст був створений для потреб одного з перших київських лікеро-горілчаних заводів – “Казенного винного складу”, збудованого у 1896 році (на даний момент покинутий).

Як тільки потужності заводу почали використовуватися на максимум, гостро постало питання розвантаження вулиці, оскільки вантажні візки, що стояли біля складів у черзі за продукцією, створювали великі проблеми з рухом. Мало того, що вони перекривали вулицю, так ще й під час розвороту та зворотного руху воза з тендітним вантажем постійно створювали затори. З’явилася ідея, що вантажний рух поруч із винними складами має бути одностороннім. Але тодішня вулична інфраструктура такої можливості не надавала. Кудрявська вулиця робила біля складу крутий поворот, переходила в такий же вузький Підвальний провулок, що впирався в глухий кут – точніше у верхів’я Вознесенського яру, дном якого спускалася однойменна вулиця.

Володимир Безсмертний представив вирішення цієї проблеми у вигляді проекту мосту-віадука через Вознесенський яр. Цей міст з’єднував Підвальний провулок з досить широким Вознесенським узвозом, завдяки чому вантажні візки одна за одною, заїжджаючи з боку магістральних вулиць (Січових Стрільців та Великої Житомирської) Кудрявською, потім виїжджали на ті ж магістральні вулиці Вознесенським узвозом. А коли в Києві з’явився електрифікований транспорт, на мосту було прокладено службову трамвайну лінію для вантажного трамвая (жителі прилеглих будинків називали його “однотонка”). Згодом необхідність лінії зникла і рейки були демонтовані.

До 9 квітня 2001 року мостом ще їздили автомобілі, але потім він отримав статус аварійного, в’їзди на нього перекрили і він став пішохідним. У 2002 році робилася спроба відреставрувати Кудрявський міст, але станом на 2018 рік конструкція перебуває у вкрай незадовільному стані та швидко руйнується.

Де знаходиться Кудрявський міст?

Вознесенський узвіз, 7