Трамвай на Дніпровській набережній

Хто з тих, хто зараз читає цю статтю, пам’ятає про те, що мостом Патона ходили трамваї? Чи що можна було проїхатися з вітерцем набережною від Батьківщина-матір до Контрактової площі? А між іншим ця трамвайна лінія на Дніпровській набережній була єдиною в Україні вздовж берега річки і дуже нагадувала приморські міста.

Київська влада методично знищувала трамвайні маршрути аж до недавнього часу, поки чиновники трохи не схаменулися і не почали якщо не закривати рух трамваїв, то хоча б зберігати маршрути, що вже діють. Тому зараз про трамваї на Дніпровській набережній, на жаль, можна лише розповісти і показати яким він був на фотографіях, а тим, хто любить піші прогулянки, можемо запропонувати прогулятися вздовж колишніх трамвайних колій та зрозуміти, що ж насправді втратив Київ, втративши такий трамвайний маршрут…

З 1 листопада 1954 року (минув один рік як відкрили міст Патона) і до 9 червня 2004 року ним проходила трамвайна лінія , яка пов’язувала Лівий та Правий береги Києва. До реконструкції мосту Патона у 2004 році, це була одна з найважливіших та завантажених трамвайних ліній міста. Тут ходив трамвай №31 (з 1959 року) від Рембази до Контрактової площі. За маршрутом у нього знаходився Дарницький вокзал, Ленінградська площа, Русанівка, Видубицький монастир, статуя Батьківщина-Мати та музей ВВВ, метро Дніпро, Труханів острів, міст Метро, фунікулер, Річковий вокзал та Поштова площа. А з Русанівки до Бессарабки з 1970 року ходив трамвай №35, а 1985 року маршрут продовжили до центрального ж/д вокзалу.

Реконструкція мосту Патона передбачала демонтаж трамвайних колій, а замість них було запроектовано тролейбусну лінію, яка виявилася не здатною перевезти пасажиропотік трамвайного маршруту з тієї простої причини, що вона не повторювала маршрут рейкового транспорту від початку і до кінця – були необхідні пересадки. У результаті система київського трамваю виявилася розділеною на 2 мережі: лівобережну та правобережну. Уздовж Набережного шосе став ходити лише трамвай №5.

Це цікаво!


1. Протяжність маршруту трамвая №31 становила 34 кілометри, оборотний рейс проходив за 1,5-2 години.
2. Протяжність маршруту трамвая №5 становила 14 кілометрів, оборотний рейс проходив за 40 хвилин-1 годину.
3. Дніпровською набережною також курсував трамвай-кафе, де проводилися різні розважальні заходи.

У зв’язку з реконструкцією Набережного шосе та його розширенням, 23 лютого 2011 року трамвайний маршрут №5 закрився назавжди. Це був останній відрізок найдовшого трамвайного маршруту у Києві, який проіснував понад 60 років. У свій останній рейс, “п’ятірочка” перевезла приблизно 20 пасажирів, водій повільно погасив освітлення в салоні та вагон вирушив у свій останній шлях маршрутом – у депо. Влітку 2013 року при реконструкції сходів біля колони Магдебурзького права та самого пам’ятника були демонтовані залишки трамвайних колій.

Де знаходився трамвай на Дніпровській набережній?

На карті показано місце колишнього розворотного кільця (кінцевої) трамвая №5